Záruční doba na AliExpressu

Záruční doba na AliExpressu

V České republice jsou nakupující zvyklí na dvouletou záruční dobu. Pokud během tohoto období věc přestane fungovat, mohou se obrátit na prodejce nebo servisní společnost. Pokud se nebude jednat o poškození způsobené nevhodným zacházením, většinou je záruka uznána a buď je zboží opraveno nebo vyměněno za nový kus. Jak je to ale se zbožím z čínského AliExpressu?

Nakupování v Číně, konkrétně na nejznámějším AliExpressu, je populární po celém světě. A ani Českou republiku tato nákupní mánie neminula. Lidé si odsud pořizují drobnou elektroniku, příslušenství k mobilním telefonům a tabletům, levné oblečení, kosmetiku z Číny, sportovní vybavení, ale také mnoho doplňků či pomocníků do domácnosti nebo třeba na zahradu.

Nikoho již dnes nijak nezaráží fakt, že si vybrané zboží objednává na druhém konci světa. AliExpress nabízí poštovné zdarma na většinu zboží, takže nakupující uhradí v případě levnějšího zboží jen skutečnou cenu objednávky.

U dražších produktů, které ale i tak může být výhodné pořídit na AliExpressu, se musí počítat s platbou cla s DPH na zboží z Číny. A právě také u dražších výrobků lidé častěji řeší otázku záruky. Zatímco nad vadným obalem na mobil z Číny za necelý dolar mnoho lidí mávne rukou, u mobilního telefonu nebo třeba fotoaparátu v hodnotě mnoha stovek dolarů už přeci jen člověk přemýšlí jinak.

Ochranná lhůta na AliExpressu

Pokud kdy někdo nakupoval na AliExpressu, určitě zaslechl termín „ochranná lhůta“. Jedná se o období, během kterého lze řešit některý z následujících problémů:

  • zboží nedorazilo ve lhůtě, kterou prodávající uváděl jako maximální
  • zboží dorazilo nefunkční
  • zboží dorazilo poškozené
  • zboží neodpovídá popisu prodejce
  • došlo zcela jiné zboží
  • zboží není originál, ale pouze napodobenina

U každého produktu, který se na AliExpressu prodává, se uvádí termín doručení. Může se lišit podle konkrétního prodejce. Vždy se však jedná o mezní termín, do kterého by měl objednaný produkt nakupujícímu přijít. Pakliže se tento termín blíží a zboží stále nikde, má zákazník dvě možnosti.

První z nich spočívá v přímém oslovení konkrétního prodejce prostřednictvím odkazu „Contact Seller“ s ikonou žluté obálky. Nemusí se přitom jednat hned o stížnost, jen o slušný dotaz na to, jak to vypadá s doručením zboží. Druhou možností je tzv. otevření sporu (Open Dispute). Tuto možnost nalezne kupující v sekci My Orders, tedy v seznamu realizovaných objednávek. Zde také dochází k „odpočtu“ zbývající doby ochranné lhůty.

U každé realizované objednávky lze „otevřít spor“ a tím zahájit řešení reklamace.

Otevření sporu prakticky znamená zahájení reklamace na AliExpressu. Nakupující zde má možnost napřímo komunikovat s prodejcem pod „dozorem“ AliExpressu a vyjadřuje se zde k problému, který nastal. Veškerá komunikace s prodejcem by měla ideálně probíhat v angličtině, celý proces se tím značně urychlí.

Ochranná doba skutečně chrání spotřebitele

Ochranná doba má co společného i s platbou za zboží z AliExpressu. Po dobu trvání ochranné lhůty AliExpress zadržuje platbu za zboží konkrétnímu prodejci. Teprve po vypršení této lhůty, případně po potvrzení nakupujícího, že vše v pořádku dorazilo (potvrzuje se odkazem Confirm Goods Received), odchází peníze na účet prodávajícího.

S ohledem na poměrně krátké trvání ochranné lhůty se doporučuje si ji pečlivě hlídat. Otevřít spor lze ještě 15 dnů od uplynutí ochranné lhůty, pak už prodejce nemusí na jakékoliv problémy reagovat. V sekci My Orders u konkrétní objednávky lze pomocí odkazu Extend Purchase Protection požádat o prodloužení ochranné lhůty, a to až o dva další měsíce.

Záruční doba na zboží z AliExpressu – je či není?

Ochrannou lhůtu nelze vnímat jako v úvodu zmiňovanou dvouletou záruku platnou v ČR. Existuje tedy něco podobného i při nákupech na AliExpressu? Odpověď zní, že existuje, ale bohužel nikoliv pro české nakupující.

Obyvatelé některých evropských zemích, Ruska a Ukrajiny mají to štěstí, že díky servisním společnostem mají na vybrané zboží z AliExpressu roční záruku. To znamená, že rok od převzetí zboží má nakupující možnost ho reklamovat a požadovat opravu.

Ačkoliv pro české nakupující to zdánlivě nemusí mít žádný význam, hodí se i přesto znát, jak roční záruční doba funguje a v jakých konkrétních zemích platí. Člověk nikdy neví, zda se mu nepodaří vycestovat do zahraničí, mít tam práci, založit třeba i rodinu, nebo tam jet jen na nějaký čas studovat. A během pobytu v níže zmíněných zemí lze roční záruku na zboží z AliExpressu bez problémů využít.

Ve Francii, Německu, Polsku, Belgii, Itálii a Holandsku platí roční servis na vybrané výrobky skrze Allianz Global Assistance. Oprava se v tomto případě řeší v servisu určeném společností Allianz. V Rusku a na Ukrajině je situace podobná, zde si ovšem zastřešení servisu vzala na starost společnost Wisetech Service.

Jak na reklamaci v záruční době?

Pakliže během jednoho roku od převzetí zboží nastane problém a zakoupený výrobek přestane fungovat, lze si celkem pohodlně nárokovat roční záruku. Stačí jen v zákaznickém účtu AliExpressu v sekci My Orders v detailu konkrétní objednávky kliknout na “Apply Warranty“.

Pohodlná správa objednávky v sekci My Orders v sobě ukrývá i možnost využití roční záruky.

Následuje vyplnění krátkého formuláře, do kterého se zadává kontaktní adresa, email, druh problému se zbožím a doporučuje se také vadu podrobně slovně popsat. Reklamaci lze doplnit fotografií nebo videem nefunkčního výrobku. Po vyplnění všech informací se reklamace potvrzuje tlačítkem Submit.

Zboží se prodejci posílá na vlastní náklady. Dopravu opraveného zboží zpět naopak hradí prodejce. Celý proces opravy počínaje přijetím zboží prodejcem lze sledovat v zákaznickém účtu na AliExpressu. Na stejném místě také nakupující tlačítkem Confirm Receive Item potvrzuje to, že obdržel pravený produkt zpět a je vše v pořádku.

Nutno dodat, že roční záruční doba se nevztahuje na poškození způsobené nesprávným používáním. Ne vždy je tudíž roční záruka uznána, záleží na posouzení prodejce.

AliExpress dbá na spokojenost zákazníka

Jakmile kdokoliv váhá, zda se do reklamačního řízení pustit či nikoliv (a to v rámci roční záruky nebo i jen otevření sporu), nelze mu doporučit nic jiného než do toho bez strachu jít. AliExpress je poměrně známý tím, že dbá na spokojenost zákazníka. Většinu reklamací se snaží vyřešit ke spokojenosti nakupujícího. Je si naprosto vědom toho, že by nespokojení zákazníci a negativní komentáře jeho pověst mohli poškodit.