Je Wish bezpečný nebo podvodný e-shop?

Je Wish bezpečný nebo podvodný e-shop?

Čínský internetový obchod Wish si získává zákazníky především svou bohatou nabídkou zboží a nízkými cenami. Pro nás je Wish atraktivní také díky tomu, že umožňuje nákupy v češtině. Nicméně spousta potenciálních zákazníků je k tomuto e-shopu skeptická a obává se možného podvodu a následné ztráty peněz. Je Wish bezpečný? Je Wish podvod? Co dělat v případě reklamace a co když zásilka nedorazí? Na všechny zmíněné otázky se v tomto článku pokusíme odpovědět.

Wish je podobně jako AliExpress, Dresslink nebo DHgate prodejním portálem, který sdružuje obchodníky nabízející své zboží. Můžeme zde najít takřka všechny kategorie produktů od oblečení a módních doplňku přes příslušenství k elektronice až po doplňky do bytu.

Na rozdíl od jiných čínských e-shopů je na Wish nutné platit poštovné. Cena za dopravu sice není vysoká, nicméně v porovnání s jinými internetovými obchody, které nabízejí standardní dopravu zdarma, to lze považovat za menší nevýhodu.

Nabídka e-shopu Wish zahrnuje zboží různých druhů za velmi nízké ceny.
Nabídka e-shopu Wish zahrnuje zboží různých druhů za velmi nízké ceny.

Nákupy i komunikace se zákaznickou podporou jsou možné v českém jazyce, proto Wish láká také čím dál více zákazníků z Česka. Někteří nakoupí naprosto bez obav, jiní se bojí, že je Wish podvod. Jak to tedy je? Je nakupování na Wish bezpečné?

Je Wish podvod nebo ověřený e-shop?

Na otázku, zda je Wish bezpečný, neexistuje jednoznačná odpověď. Záleží totiž na tom, co si představíme pod pojmem bezpečný. Prakticky se lze řídit pouze recenzemi zákazníků, kteří již na Wish nakoupili. A jak to tak bývá, recenzi napíše spíše člověk, který spokojený nebyl, než ten, kdo s objednávkou neměl žádný problém. I když má Wish nesčetně negativních recenzí, nemusí to automaticky znamenat, že se jedná o podvodný e-shop. Na mnohých českých diskuzních portálech lze ostatně narazit na spoustu pozitivních zkušeností.

Recenze e-shopu Wish na recenzním portálu Trustpilot.com nejsou vůbec příznivé.
Recenze e-shopu Wish na recenzním portálu Trustpilot.com nejsou vůbec příznivé.

S jistotou je možné vyjmenovat dvě věci, na které je třeba dát při nákupu na Wish pozor: kvalita produktů a velikosti oblečení. A jaký postup e-shopu v případě, kdy chce zákazník zboží reklamovat nebo vrátit?

Kvalita zboží

Právě kvalita zboží je často předmětem negativního hodnocení e-shopu Wish. Zaprvé jde o to, že fotografie zboží mnohdy neodpovídají realitě. A zadruhé je třeba počítat s tím, že (nízká) cena v tomto případě často odpovídá kvalitě. Abychom Wish pouze nehanili, je dobré podotknout, že to samozřejmě neplatí pro všechny produkty a záleží na tom, na jakého prodejce narazíme.

S některými produkty z Wish jsou nakupující nadmíru spokojeni, s jinými o něco méně.
S některými produkty z Wish jsou nakupující nadmíru spokojeni, s jinými o něco méně.

Záleží totiž také na tom, co zákazník od produktů koupených na Wish očekává – například v případě oblečení je určitě možné narazit na kus, který bude kvalitou stejný jako oblečení z klasických módních řetězců, v nichž mnoho z nás pravidelně nakupuje. Ostatně i mobilní telefon a další elektronika může fungovat na jedničku, mnoho zákazníků však obdrželo přístroje, které nesplňovaly to, co prodávající na Wish proklamoval.

Velikosti oblečení

Velikosti oblečení se na Wish řídí stejnými pravidly jako například velikosti na AliExpress. Mnoho zákazníků je s nákupem nespokojeno, protože jim svetr nebo kalhoty koupené na Wish nesedí. Je však třeba brát v potaz to, že asijské číslování se zkrátka liší od toho evropského, a to přibližně o jednu až dvě velikosti.

Základním pravidlem při nákupu oblečení v čínských e-shopech je vybrat velikosti minimálně o číslo větší, než běžně nosíme. Nicméně největší možnou jistotu zajistí pouze důkladné změření se a následné porovnání mír s mírami uvedenými u produktu (pokud jsou k dispozici). Nápomocné mohou být také recenze výrobku od nakupujících, kteří si jej již objednali.

Reklamace a vrácení zboží

Reklamace zboží z Číny není vůbec složitá a to platí i pro reklamaci na Wish. Jak na to?

Může se stát, že zákazník obdrží například jinou velikost, než kterou si objednal, dorazí produkt jiné barvy apod. Reklamovat (tzn. vyměnit zboží za jiný kus) i vrátit zboží (tzn. požadovat peníze za nákup zpět) je možné do 30 dní od převzetí zásilky. Po jejím doručení bude zákazníkovi zaslán nový kus nebo vráceny peníze.

Alespoň to tvrdí samotný Wish a ve většině případů to tak nepochybně funguje (Wish se přece jen řadí mezi velké a populární e-shopy a určitě nestojí o zbytečné skandály). Nicméně je snadné dohledat recenze, dle nichž zákazník na peníze či nové zboží čeká i přes dva měsíce, přičemž e-shop nekomunikuje. Zda podobným příspěvkům věřit je už na každém z nás.

Více se lze o reklamaci a vrácení zboží dočíst v sekci Často kladené dotazy.
Více se lze o reklamaci a vrácení zboží dočíst v sekci Často kladené dotazy.

Kompletní informace týkající se reklamace a vrácení zboží jsou k dispozici v uživatelském profilu, konkrétně v sekci Často kladené dotazy a dále Vrácení a náhrady.

Nedoručená zásilka

Může dojít i k tomu, že objednané zboží zákazníkovi vůbec nedorazí. Zde lze říci, že se s největší pravděpodobností nejedná o podvod ze strany prodávajícího, spíše se balík na své dlouhé cestě ztratil na jednom z dopravních uzlů. V takovém případě je nutné kontaktovat prodejce, který je za zásilku zodpovědný až do okamžiku jejího doručení.

O poloze zásilky se hodí mít přehled. Sledovat zásilku z Číny je možné například ne stránkách tnt.com nebo 17track.net. Na stránce stačí zadat číslo balíku (tracking number) a hned můžeme vidět, kde se zásilka právě nachází. Pokud se její poloha dlouho nemění či ji vůbec není možné vyhledat, je čas dát vědět prodejci.

Závěrem

Shrňme si na závěr zmíněná pozitiva a negativa e-shopu Wish, která vyplývají z dohledatelných recenzí českých i zahraničních zákazníků:

+ velký výběr zboží
+ nízké ceny
+ zákaznická podpora v češtině
+ kvalita oblečení, dekorací, doplňků do bytu je vyhovující
+ možnost zboží reklamovat či vrátit do 30 dní

pochybná kvalita u některých produktů, např. elektroniky
zpoplatněné poštovné
fotografie často neodpovídají reálnému stavu zboží
někteří zákazníci neobdrželi peníze za vrácené zboží po dobu delší než 2 měsíce

Pokud za podvodný e-shop považujeme e-shop, který nakupujícího nechá zaplatit objednávku, avšak zboží neodešle, lze jednoznačně říct, že Wish podvod není. Jedná se o velký a fungující internetový obchod, ve kterém nakupuje spousta lidí z celého světa. Pokud si zákazníci na něco stěžují, jde ve většině případů o nízkou kvalitu produktů, neodpovídající fotografie, příliš dlouhé čekání na vrácení peněz apod.

Je na každém, aby se rozhodl, zda dá e-shopu Wish šanci, nebo raději zavítá do jiného internetového obchodu. Z výše uvedeného vyplývá, že nákup není zcela bezrizikový, v žádném případě se však není třeba obávat úmyslného okrádání ze strany prodávajících.