Reklamace na AliExpressu – jak na to?

Reklamace na AliExpressu – jak na to?

Někteří lidé se vyhýbají nákupům z Číny především kvůli předpokládaným problémům při reklamaci zboží. Obavy ovšem nejsou na místě. Reklamační řízení obvykle probíhá velmi hladce přímo s prodejcem. Navíc ve chvíli, kdy by se spor mezi kupujícím a prodávajícím stupňoval, zasáhne přímo AliExpress. Nákupy jsou proto opravdu bezpečné.

Aby byly problémy s případnou reklamací zcela minimální, měl by kupující věnovat pozornost již při samotném nákupu hodnocení prodejce. To lze najít u každého prezentovaného výrobku. Jako opravdu bezpečná hranice se považuje nákup na AliExpressu u prodejce s ratingem nad 90 %. Je potřeba mít na paměti, že výběrem osvědčeného obchodníka se předchází jakýmkoliv problémům, včetně reklamace.

Hodnocení zákazníků pomáhá dalším potenciálním kupujícím. Je tedy dobré při každé koupi napsat alespoň krátkou recenzi na dané zboží. Napsat recenzi na AliExpress vůbec není složité.

Reklamace podle ochoty prodejce může trvat pouze několik dnů. V mnohých případech se jedná o podobné termíny, jako nabízejí české internetové prodejny. Reklamace zboží z Číny nemusí být složitou záležitostí.

Reklamace je dnes již celkem běžnou záležitostí. Je ale vždy dobré vědět, na co si dát pozor u reklamace zboží. Zákazník tak bude připraven i proti neférovým obchodníkům.

Průběh reklamace na AliExpressu

Kupující může reklamovat zboží, které neodpovídá jeho objednávce. To znamená, že je třeba poškozené nebo prodejce dodal jinou barvu, neodpovídá popisu na webových stránkách AliExpressu nebo je s ním cokoliv jiného v nepořádku. Reklamovat ale jde i to, že zboží vůbec nedorazilo.

Veškerá komunikace ohledně reklamace probíhá skrze webové stránky AliExpressu v osobním účtu klienta. Zde v záložce týkajících se realizovaných objednávek (My Orders) stačí kliknout na tlačítko Open Dispute. Nachází se vždy po pravé straně objednaného zboží.

Otevření sporu (a tím pádem zahájení reklamace) se provádí přes vyznačené tlačítko u konkrétní objednávky v záložce My Orders.

Open Dispute znamená otevřít spor na AliExpressu. V podstatě zahajuje konverzaci mezi kupujícím a prodejcem. Tato možnost je dostupná dokonce ještě 15 dnů po vypršení tzv. ochranné lhůty. První, co musí kupující po otevření sporu udělat, je vybrat jednu z možností, kterou požaduje. Může se jednat o:

  • refund only – volí se ve chvíli, kdy kupující nemá v plánu zboží vracet zpět (např. pokud zboží vůbec nedorazilo, nebo dorazilo poškozené) a požaduje vrátit všechny nebo část uhrazených peněz; tato volba se doporučuje téměř vždy u malých a levných zásilek
  • returns goods – volí se ve chvíli, kdy se zboží posílá zpět prodejci a zároveň kupující požaduje své peníze zpět; náklady na zpětné poslání hradí kupující

Po výběru jedné z výše uvedených možností se zobrazí příslušný formulář pro reklamaci, kde se dál specifikuje důvod reklamace. Součástí tohoto formuláře je také možnost nahrání fotek nebo videí. Doporučuje se do tohoto formuláře uvést maximum informací. Důvod k tomu bude zmíněn dále v tomto článku.

Součástí formuláře je i možnost napsat prodejci zprávu. Ideálně v angličtině, aby byla domluva co možná nejrychlejší. Po odeslání tohoto formuláře by měl prodejce ve svém zájmu reagovat do 15 dnů. Pakliže tak neučiní, rozhoduje se reklamace automaticky ve prospěch kupujícího.

Vyplněný formulář se odesílá prostřednictvím tlačítka Submit. Následně se u reklamované objednávky zobrazí informace Dispute in Progress.

Jak sledovat stav reklamace

Právě informace Dispute in Progress představuje vstup do sledování historie reklamace. Po kliknutí na Dispute in Progress se zobrazí podstatné informace, mimo jiné:

  • časová osa, jak reklamace postupuje
  • reminder – čas, v rámci kterého musí prodejce reagovat
  • update reason – možnost aktualizace změn v reklamaci

V časové ose se nachází také bod AliExpress Steps In. To znamená, že pokud mezi samotným obchodníkem a kupujícím nedojde k dohodě, vloží se do celého sporu AliExpress prostřednictvím svého klientského centra.

Časová osa reklamace na AliExpressu.

Návrh na vyřešení reklamace od prodejce může zákazník buď přijmout (Accept) nebo odmítnout (Reject). V druhém případě do hry vstupuje zmiňované klientské centrum AliExpressu.

Vyřešení reklamace zboží na AliExpressu

AliExpress reklamaci zhodnotí podle všech dostupných údajů v klientském účtu. Proto je tak důležité zde vše popsat a nahrát důkazy v podobě fotografií nebo videí. Rozhodnutí ze strany AliExpressu přijde zákazníkovi e-mailem. Budou v něm obsaženy všechny informace, které kupujícího jistě zajímají, tzn. zda reklamace byla uznána, v jaké výši dostane peníze zpět a také v jakém termínu. Rozhodnutí AliExpressu je již konečné, nejde ho změnit.

Zkušenosti z různých internetových diskuzí jsou veskrze kladné. Reklamace zboží z AliExpressu není složitá. Jediné, co pro někoho může být komplikací, je komunikace v angličtině. Oproti tomu má výhodu e-shop Wish. Reklamace na Wish může totiž proběhnout i v češtině. Se sepsáním reklamace na AliExpress může alespoň trochu pomoci Google translator.

Nákupy na AliExpressu

Nákupy na AliExpressu ani na jiných podobných čínských e-shopech nejsou vůbec tak těžké, jak to zprvu může vypadat. Rozhodně stojí za to věnovat registraci a seznámení s principy nákupu pár minut svého času. A pak už je možné bez starostí nakupovat levné zboží z Číny, ale také využívat různé skryté odkazy na AliExpressu a kupovat značkové zboží.

Bát se není potřeba ani případného cla a DPH u nákupů z AliExpressu. Do určité hodnoty se clo a DPH neplatí vůbec. A ani vyřízení případného celního řízení nepředstavuje složitý proces. Je ale na zvážení, zda se objednání konkrétního dražšího zboží se započtení cla a DPH vyplatí. Pro menší objednávky je ovšem AliExpress ideální volbou.