Clo a DPH z Japonska

Platbu cla při nákupech z Japonska není nutné řešit. V únoru 2019 totiž došlo ke vzniku zóny volného obchodu mezi Evropskou unií a Japonskem. S ohledem na míru hospodářského výkonu se jedná o největší otevřenou ekonomickou zónu na světě.
Jednání o tomto významném kroku trvalo skutečně dlouho. Debaty o zóně volného obchodu mezi EU a Japonskem byly zahájeny již v roce 2013, v platnost ovšem zóna vstoupila až od 1. února 2019.
Clo a DPH z Japonska do hodnoty 22 € tedy není nutné platit. U zásilek nad hodnotu 22 € je ovšem již nutné platit DPH – v současnosti ve výši 21 %. Pokud je to možné, vyplatí se objednávky rozdělit na menší celky a vyhnout se tak potřebě připlacení 21 % k ceně zboží.
Zóna volného obchodu je výhodná nejen pro české firmy, které s Japonskem obchodují. Je také výhodná pro běžné nakupující, kteří chtějí na svých nákupech ušetřit. Znamená to totiž, že pakliže si objednají zboží z Japonska do 22 € například přes eBay, hradí jen cenu za samotné zboží a případně za dopravu.
Pro objednávky nad 22 € je již nutné uhradit daň z přidané hodnoty. Na rozdíl od zboží z Číny však není nutné platit clo, a to ani pro větší objednávky.
Clo na zboží z Japonska není potřeba řešit. Zóna volného obchodu mezi EU a Japonskem ovšem neruší nutnost procesu celního odbavení.
Jiná situace u zboží z Číny
Nákupy z Číny jsou v současnosti jedny z nejoblíbenějších. Levné zboží láká i české zákazníky, skoro každý zná AliExpress nebo Wish.
Situace ohledně DPH a cla u zboží z Číny je oproti DPH a clu z Japonska odlišná. Pro Čínu platí následující jednoduchá pravidla:
- clo ani DPH se neplatí, pokud je hodnota zásilky 0 až 22 €
- DPH se platí v případě, že je hodnota zásilky vyšší než 22 € a nižší než 150 €
- clo i DPH se platí u zásilek v hodnotě nad 150 €
Clo a DPH samozřejmě objednané zboží zdražuje. Zatímco čínské e-shopy u většiny zboží nabízejí dopravu zdarma, u zboží z Japonska musí nakupující s platbou dopravného počítat. Ti, kteří v Japonsku nakupují, často uvádějí, že si musí u svých objednávek spočítat, zda se jim zaslání zboží z Japonska s ohledem na cenu dopravy vyplatí či nikoliv.
Publikováno: 14. 11. 2020
Mohlo by vás zajímat

Věrnostní programy – co jsou a jak fungují
Věrnostní programy se staly nedílnou součástí strategie mnoha firem a značek. Tyto programy odměňují stávající zákazníky za jejich loajalitu a také pomáhají firmám zvyšovat...
Více
Jak vybírat domácí spotřebiče: 7 důležitých faktorů
Moderní domácnosti jsou plné různých zařízení, která usnadňují každodenní život. S trhem plným různých značek, modelů a funkcí je důležité mít jasno v tom, co člověk hledá...
Více
Co by nemělo chybět v žádné domácnosti?
Každá domácnost má své jedinečné potřeby. Avšak existuje několik věcí, které by neměly chybět v žádné domácnosti. Tyto "must-have" položky usnadňují život, zvyšují pohodlí...
Více