Věrnostní programy – jsou skutečně výhodné pro zákazníky?

Věrnostní programy – jsou skutečně výhodné pro zákazníky?

Věrnostní programy jsou již neodmyslitelným prvkem nakupování a téměř každý zákazník má zcela jistě minimálně jednu klubovou kartu ve své peněžence. Tyto programy se vždy prezentují jako způsob, jak získat ty nejlepší ceny, přesto tomu tak vždy být nemusí. Jsou věrnostní programy pro zákazníky skutečně výhodné? A co všechno vlastně umí?

Pravidelní zákazníci bývají za své opakované nákupy odměňováni určitými výhodami a slevami. Věrnostní programy každého prodejce vypadají jinak, nicméně ve své podstatě se neliší. Většinou se odvíjejí od počtu nákupů, které zákazník v daném obchodě provedl.

V každém případě je cílem věrnostních programů zajistit zákazníkovu loajalitu a přimět ho, aby si onen obchod pro své nákupy vybral i v budoucnu – to vše prostřednictvím bonusů.

Jak již bylo řečeno, věrnostní programy nabývají různých podob. Někteří prodejci podstatu programu staví na základech procentuální slevy, jiní pak využívají kupříkladu systém sbírání bodů.

V praxi se lze rovněž setkat s věrnostními programy nabízející svým členům exkluzivní zboží, ke kterému se mohou dostat dříve než nečlenové daného klubu.

Takto funguje například program CCC klub. S tímto věrnostním klubem lze na nákupech ušetřit až 50 %. Členové jsou jeho prostřednictvím navíc informování o nejnovějších slevách a výprodejích.

Častou formou, zejména v posledních letech, představuje i princip tzv. cashbacku. Zákazníci tak díky věrnostnímu programu mohou získat určité procento z nákupu zpět a v konečném důsledku tak dokonce ušetřit na výdajích.

V dnešní době lze princip cashbacku využít i bez registrace do nějakého programu, jelikož vrácení určitého procenta z nákupu zpět již podporují i samotné platební karty, například karta od Revolutu či Crypto.com karta.

A pro ty, kteří nemají zájem o pořízení takovýchto karet, existují přímo cashback portály. I díky nim lze při nákupu ušetřit a určitým způsobem tak mohou případně věrnostní program nahradit.

TIP: Na Tipli.cz lze vyhledat přes 1 000 obchodů podporující cashback.

Dnes je již většina zákazníků členem některého věrnostního programu.

Jak věrnostní programy fungují?

Jedním z principů, na kterých věrnostní programy stojí, je udržení zákazníků. Tím je míněn zejména fakt, že možnost využít slevu na konkrétní zboží, nebo obecně získat nějakou odměnu či slevový kupón nutí zákazníky se neustále vracet.

Členové klubů také při nákupu utratí více, což již prokázala celá řada výzkumů. Spotřebitelé nakoupí více zboží s vidinou následné slevy.

Díky mobilním aplikacím a věrnostním kartám lze rovněž vypozorovat nákupčí chování jednotlivých zákazníků. Prostřednictvím těchto údajů pak obchody přizpůsobují sortiment na dané pobočce tak, aby zákazník utratil při nákupu co nejvíce peněz.

Zákaznické karty zaznamenávají o nakupujícím čas nákupu, co všechno si pořídil, zda reaguje na slevové akce nebo jak často vlastně nakupuje. Dle určených preferencí se plocha prodejny následně poupraví.

Tato činnost může znít trošku strašidelně, přesto z poskytnutých údajů v konečném důsledku těží obě strany, tedy jak zákazníci, tak samotní prodejci.

S věrnostní kartou od Bageterie Boulevard lze získat bagetu za polovinu ceny.

Více o věrnostním programu Bageterie Boulevard >

Zdání může klamat

Spotřebitelé by v žádném případě neměli vstupovat do věrnostních programů, aniž by si předem zjistili podmínky a výhody. Po bedlivém zhodnocení se může ukázat, že členství pro daného zákazníka vlastně vůbec nemá smysl.

Zcela běžně totiž existují případy, ve kterých obchodníci nabízejí určitou slevu na konkrétní produkt a snaží se tak zlákat nakupujícího na svou stranu.

Pokud je však tento zákazník náležitě informován, dokáže si vyhledat, že u jiného prodejce ho zboží vyjde na stejnou částku, a to bez nutnosti registrace, tudíž i bez slevy.

Samozřejmě takovým způsobem neoperuje většina, přesto je nutné se mít na pozoru a přemýšlet, zda se věrnostní programy vyplatí.

TIP: Členství zdarma, a s tím spojené výhody, nabízí i Lékárna Pilulka se svým Pilulka Klubem. Na zákaznickou kartu stačí sbírat body za nákupy, které lze následně přeměnit za užitečnou slevu.

Zejména v supermarketech se pravidelným zákazníkům klubové členství vyplatí.

Výhody věrnostních programů

A jaké výhody věrnostní programy zákazníkům tedy přináší? Pokud člověk není pravidelným zákazníkem daného obchodu, věrnostní slevy s velkou pravděpodobností nikterak nevyužije.

Mezi výhody však patří zejména snadná registrace, jež bývá ve většině případů zcela zdarma. Řada firem již k samotné registraci navíc poskytuje slevový kupón nebo nabízí svým členů testování vybraných produktů.

Například věrnostní program Decathlon přesně takovou službu nabízí. Majitelé zákaznické karty Decathlon za nákupy sbírají body, které lze následně proměnit za slevový kupón.

Doba sjednání věrnostních kartiček na pobočce již odzvonila, a proto nespočet obchodů umožňuje provést její pořízení taktéž online. Penny karta je přesně takovým program. Penny Market svým členům nabízí i další výhody, mimo jiné časopis o vaření za pouhou 1 Kč.

TIP: Mimo Penny své klubové karty nabízí i další supermarkety, lze tak pořídit Tesco Clubcard, Globus Bonus, Billa Bonus Club nebo využít věrnostní program Iceland.

Zejména kavárny pro své zákazníky nabízejí kartičky. Za každou kávu nakoupenou v kavárně pak získají razítko, přičemž například každou sedmou kávu v budoucnu obdrží zdarma.

I tato forma je určena spíše pro pravidelné zákazníky. Mobilní aplikace obchodů nabízejí věrnostní karty digitální formou a nakupující si zde mohou ukládat oblíbené produkty.

Mezi výhody pak lze zařadit upozornění na slevy, speciální akce, slosování cen nebo extra odměny. Právě poslední zmíněnou položku mohou zákazníci čerpat v Sazka Klubu. Sázkaři si zde navíc mohou, mimo jiné, ukládat své oblíbené sázenky.

A jaké formy věrnostních programů vlastně existují?

Členové klubu Mall Plus mají dopravu tomto internetovém obchodě zdarma, pokaždé.

Zjistit více o členství na Mall Plus >

Formy věrnostních programů

První formou jsou již zmíněné mobilní aplikace. K tomuto typu věrnostních programů se začíná přiklánět čím dál více obchodů, jelikož pro samotné zákazníky je karta v telefonu příjemnější nežli její fyzické vlastnění.

Dalším typem jsou klasické klubové karty. Tyto členské karty se těší velké popularitě, jelikož patří mezi nejstarší způsoby věrnostních odměn. S nástupem chytrých telefonů však jejich životnost pomalu končí.

TIP: O klubové členství lze požádat i na Teta Klubu nebo s IKEA Family.

Systém kartiček s razítky, který byl demonstrován na příkladu z kavárny, už pomalu z oběhu mizí také. V každém případě však představují nenáročný způsob odměňování zákazníků, který pro samotné obchody navíc neznamená vysoké náklady.

V neposlední řadě v praxi fungují i PIN kódy, které nemusí být vždy přímo spjaty s členskou kartičkou, avšak i takovou funkci nabízejí. Tyto kódy bývají spojeny s telefonním číslem a fungují na stejném principu jako členské karty.

Publikováno: 08. 02. 2021

Copyright © 2021 Slevove.cz. Všechna práva vyhrazena | Nakódoval Leoš Lang