Primark Praha dobývá Česko – proč je o něj takový zájem?

Primark Praha dobývá Česko – proč je o něj takový zájem?

Davy, které se ráno ve čtvrtek 17. června tvořily na Václavském náměstí v Praze, nemířily pouze do práce či za památkami. Přilákalo je sem dlouho očekávané otevření první české pobočky irského řetězce s levnou módou Primark.

Již při slavnostním otevření nové třípodlažní prodejny v The Flow Building na rohu náměstí a Opletalovy ulice se ukázalo, že o zákazníky Primark Praha nebude mít nouzi. Příznivci levného oblečení zde utvořili řadu dlouhou několik desítek metrů.

Ve 12 evropských zemích a ve Spojených státech má oblíbený irský oděvní dům dohromady více než 380 poboček. Loni expandoval do Polska a Slovinska, otevření pražského Primarku muselo být kvůli pandemii koronaviru a lockdownu o několik měsíců odloženo.

Ještě před vypuknutím Primark podepsal nájemní smlouvy pro svou druhou českou pobočku, která se měla v roce 2022 otevírat v nákupním centru Olympia v Brně.

V česku vedou germánské, anglosaské a polské řetězce

Právě anglosaské a německé řetězce patří v Česku k nejoblíbenějším. „Je tady patrná preference řetězců z německy mluvících zemí, zejména u generace středního věku,“ říká analytička Martina Drtinová z agentury Incomind, podle níž jejich síla tkví v nenápadné módě za pár korun.

Zákazníci berou pobočky Primarku útokem po celém světě.

Velice silné renomé si zde vybudoval třeba původně nizozemský C&A shop a německé brandy Orsay, New Yorker a Tchibo. Kromě běžných nízkých cen nabízí pravidelně Tchibo slevy ve výši několika procent, příznivé je pro zákazníky Orsay vrácení zboží.

Britským lídrem je v současné době Marks & Spencer (který mimo jiné nabízí možnost „Marks and Spencer vrácení zboží na prodejně„), což nezmění ani Primark v Praze, jedná se totiž o irskou firmu. Pozadu nezůstávají ani skandinávské řetězce. Prvotřídně je zde reprezentuje H&M a Lindex ze Švédska.

Na nadstandardně příznivé ceny lákají také polští prodejci. Svou sílu na českém trhu v posledních letech ukazuje zejména Pepco, ke kterému bývá Primark často přirovnáván.

Středomořské brandy se u nás perou s neúspěchem

Naopak značkám ze Středomoří se v tuzemsku dlouhodobě nedaří prorazit. Podle Drtinové problém netkví jen v tom, že nabízejí dražší produkty, nýbrž také v jejich střihách. Ty totiž pro české postavy nejsou ideální.

Milánský Conbipel, který měl díky dvoupatrovým prostorům přímo u vchodu pražského Palladia perfektní předpoklady pro úspěch, bul nucen zavřít stejně rychle, jako otevřel. Podobný osud potkal také další italskou značku Guru.

Ani světoznámému Benettonu se v Palladiu nedařilo, až se své tamější prodejny musel vzdát. Postupně tento italský obchodní dům výrazně zúžil rozsah svých poboček po celém Česku. Stejným způsobem neúspěch vyřešil také prodejce italských kabelek Carpisa, své brány postupně zavírá i Calliope.

Pandemie koronaviru e-shopům výrazně pomohla.

Pandemie koronaviru tvrdě zasáhla české působení francouzských brandů. Minulý rok na jaře se zákazníci museli rozloučit s oděvními domy Camaieu a Promod. Obdobnou cestou se před lety vydal i jejich krajan La Halle, který se rozkládal na velkých plochách nákupních center.

Mladí upřednostňují nakupování online

Za rušení prodejen s oblečením může i stále stoupající obliba e-shopů, kterou ještě posílila pandemie koronaviru. Své o tom ví třeba Pull&Bear a Zara e-shop ze španělské skupiny Inditex. Tyto značky mají v Česku jen velmi omezené množství poboček a zákazníky si získávají zejména online.

Brand manažerka srovnávače Glami Kristýna Rakovská uvádí, že nejvíce zboží prodává Sinsay e-shop cz, Reserved e-shop, Mohito e-shop a Cropp e-shop, patřící do polské LPP Company.

Pozadu podle ní nezůstává ani francouzský Gate e-shop s levnou módou nebo americká sportovní značka Under Armour. „Vysoká místa v žebříku drží také outdoorové a sportovní oblečení z obchodů Lidl a Decathlon,“ doplňuje Rakovská. Ty si zákazníky získávají vlastními cenově příznivými značkami.

Z českých e-shopů si vede dobře například ZOOT, který aktuálně rozšiřuje výdejny radosti. Společně s vybranými značkami se bude objevovat především v nákupních centrech. Bude jich až 150.

Ačkoliv má i Primark e-shop, na kterém lze ušetřit třeba díky cashback portálu Tipli.cz, čeští zákazníci upřednostňují jeho osobní návštěvu. Díky dvěma novým pobočkám už za ním nebudou muset cestovat na nákupy do Drážďan či do Vídně.

Publikováno: 30. 06. 2021

Copyright © 2024 Slevove.cz. Všechna práva vyhrazena | Nakódoval Leoš Lang