Sledování zásilek – UPS, TNT, DPD, Česká pošta, AliExpress

Sledování zásilek – UPS, TNT, DPD, Česká pošta, AliExpress

České i zahraniční e-shopy jsou díky široké nabídce zboží u českých zákazníků velmi oblíbené. V některých případech je však na objednávku třeba čekat poměrně dlouho, až několik týdnů. Výhodou je možnost sledování zásilek, díky kterému lze zjistit jejich přesnou polohu. Kde a jak zahraniční zásilku sledovat? A jak postupovat v případě, že ji příjemce vůbec neobdrží?

Co je potřeba ke sledování zásilek?

Nejvíce zahraničních zásilek putuje do České republiky z Číny. Jak fungují nákupy z Číny ví již kdekdo, avšak postup pro sledování zásilky nemusí být všem známý. Jak na to? Aby bylo možné zásilku sledovat, je potřeba znát její podací číslo, tzv. Tracking Number (Track No).

Číslo balíku však automaticky poskytují pouze někteří prodejci. Jedná se především o ověřené čínské e-shopy, mezi něž patří například AliExpress, DealExtreme, nebo CooliCool.

Chystáte se na první nákup z AliExpress? Pak objednejte zboží v hodnotě nad $3 a automaticky získáte slevu ve výši $2.

Využít slevový kupon AliExpress >

K objednávkám z některých e-shopů je sledovací číslo poskytováno pouze za příplatek, lépe řečeno v rámci zpoplatněného typu přepravy. Příkladem je čínský internetový obchod TinyDeal. Jindy je zase k dispozici jen pro zásilky od určité hodnoty. Každý e-shop má zavedená svá vlastní pravidla.

Sledování zásilek AliExpress

Tracking Number je k nalezení v zákaznickém účtu na daném e-shopu. Například na AliExpressu jej lze najít po kliknutí na pole „My orders“ v detailu objednávky. Podobně je to u všech prodejců, kteří číslo pro sledování zahraničních zásilek poskytují.

Pokud příjemce sledovací číslo k dispozici nemá, stačí si o něj AliExpressu napsat. Obvykle nemají s jeho zasláním prodejci problém. Na sledování zásilek z AliExpressu existují převážně kladné recenze. Systém je přehledný a spolehlivý.

TIP: Nakupování na oblíbeném e-shopu LightInTheBox je možné zahájit přes tento odkaz.

Sledovat zásilku je možné i u objednávky z AliExpressu. Stačí kliknout na tlačítko Track Order.

Navštívit čínský e-shop AliExpress je možné zde >

Mezinárodní sledování zásilek

Ti, kteří při nákupu z Číny i jiných zemí sledovací číslo získali, si mohou zásilku vyhledat na těchto internetových stránkách:

Oba zmíněné weby jsou velmi přehledné a dostupné v češtině. Poskytují službu mezinárodního sledování zásilek. Pro sledování objednávky je potřeba pouze zadat číslo zásilky do vyhledávacího pole. Na obou stránkách je možné vyhledat balíčky přepravované jakýmkoliv dopravcem.

Služba 17track.net umožňuje snadno sledovat zásilku z Číny.
Na stránce 17track.net je možné sledovat zásilku ze zahraničí snadno a v češtině.

Webová stránka 17track.com patří mezi nejvýkonnější platformy pro mezinárodní sledování zásilek. Díky tomu, že umožňuje sledovat všechny zahraniční dopravce, není nutné navštěvovat stránky jednotlivých přepravních společností. Služba je dostupná také jako aplikace pro mobilní telefony s operačním systémem iOS nebo Android.

Web tnt.com je další možností, jak rychle vyhledat polohu zahraniční zásilky z Číny.
Web tnt.com je další možností, jak rychle vyhledat polohu zahraniční zásilky z Číny.

Na totožném principu funguje i platforma tnt.com. V případě dotazů týkajících se zásilky je navíc možné kontaktovat zákaznický servis a zeptat se na cokoliv, co není jasné. Sledovat zásilku lze také pomocí mobilní aplikace TNT, která je rovněž ke stažení v Google Play a App Store.

Sledování zásilek ze zahraničí – dopravci

Balíky z Číny nedoručuje jen jeden dopravce, je jich opravdu velké množství. Některé e-shopy umožňují si společnost, která bude zásilku doručovat, vybrat. Přehled nejčastějších dopravních společností spolu s charakteristikou jejich služby:

  • China Post Register Airmail

China Post Register Airmail nabízí obvykle přepravu za 2-4 týdny, jedná se tedy spíše o pomalejší způsob dopravy. Doba doručení je ovšem kompenzována cenou. Jejím prostřednictvím, respektive pomocí tracking number, lze sledovat zásilky pouze na území Číny. Kód pro sledování obvykle začíná písmenem R a končí „CN“.

  • China Post Express Mail Service (EMS)

China Post Express Mail Service již podle svého názvu nabízí rychlejší způsob dopravy, běžná lhůta se pohybuje kolem 1 až 2 týdnů. Kód pro sledování je 13 místný, začíná písmenem E a končí rovněž „CN“.

  • Hong Kong Post Parcel

Na balíček dopravovaný Hong Kong Post Parcel si adresát počká 2 až 4 týdny. Jedná se o spolehlivého dopravce, který navíc prostřednictvím svého systému umožňuje sledovat balík i v rámci cílové země.

  • TNT Express

Spolehlivý a rychlý dopravce, to je TNT Express. Balíček od něj cestuje obvykle jen 1 týden. Využívá se především k transportu zásilek s vyšší hmotností. Balíky jsou sledovány skrze 9 místný celočíselný kód.

  • DHL

DHL nabízí podobnou službu jako TNT Express, rovněž doba dodání bývá totožná. Sledovací kód má v tomto případě 10 míst a obsahuje jen samá čísla.

  • UPS

UPS doplňuje poslední dva zmíněné dopravce. Nabízí stejnou dobu doručení, používá se také pro zásilky s vyšší hmotností. Sledovací číslo zásilky UPS čítá 12 čísel.

Z několika dopravců (např. DHL, UPS, EMS či TNT) si zákazník může vybírat i při objednání zboží z e-shopu DHgate.

Nakupovat na DHgate je možné zde >

Jak vyhledat zásilku – význam jednotlivých stavů

V mnoha aplikacích či platformách na sledování zásilky se objevují „hlášky“ popisující stav, v němž se balík nachází. Běžně bývají tyto informace v angličtině a ne každý je dokáže správně rozklíčovat. Jaké jsou ty nejčastější?

Hláška ze sledování zásilky Význam
waiting for pick up zásilka čeká na vyzvednutí
shipment dispatched odeslání zásilky
shipment left country of origin warehouse zásilka opustila sklad v zemi původu
shipment accepted by airline zásilka přijata leteckou společností
departed country of origin zásilka opustila zemi původu
delivery successful zásilka doručena

Jakmile zákazník objednává ze zahraničních e-shopů častěji, bude mít ve všech hlášeních lepší zautomatizovaný přehled, aniž by se musel učit jazyk, a vyzná se, jak vyhledat zásilku. Vždy je však řešením přeložit si jednotlivá slovní spojení na internetových překladačích.

Ztracená zásilka

Co znamená, pokud se poloha sledované zásilky dlouho nemění? A co když je na výše zmíněných webech uvedeno, že se balík nachází v ČR, avšak k příjemci se dosud nedostal?

Takové situace mohou nastat a jejich vysvětlením často je, že se balíček při přepravě ztratil. V těchto případech toho příjemce moc nenadělá, protože až do okamžiku převzetí je za zásilku zodpovědný odesílatel. Jedinou možností je kontaktovat daný e-shop nebo soukromého prodejce. Poté bude na obchodníkovi, aby problém vyřešil.

U ověřených čínských obchodů v těchto případech nebývá zatoulaná objednávka problém a zákazník se nemusí bát, že by přišel o zboží i peníze. Vyplatí se si před nákupem zboží z Číny přečíst recenze na vybraný e-shop a vyvarovat se takovému, který z různých důvodů obdržel mnoho špatných hodnocení.

Nevýhodou v těchto případech je, že uhradit objednávku je možné pouze předem. Za levné zboží z Číny na dobírku nezaplatíme kvůli potenciálním ztrátám při nepřevzetí zásilky. V každém případě tedy bude nutné vyčkat, až daný e-shop zašle peníze zpět na účet kupujícího.

Někdy může být zdánlivě ztracená zásilka také zadržena na celnici, o čemž je však příjemce informován písemnou formou. Pak je buď nutné doplatit DPH a zpravidla i clo, nebo zaplatit poplatek za celní deklaraci. Více informací se lze dočíst v článku Clo a DPH z Číny.

Neexistující tracking number

Nakupující se občas mohou setkat ještě s jednou nepříjemnou situací. Stává se, že někteří prodejci, ač udávají zboží „skladem“, jej teprve po uskutečnění objednávky začnou shánět u subdodavatelů. Aby však nakupujícího uchlácholili, že zboží mají, a dokonce jej již dali do přepravy, zašlou mu buď vymyšlené neexistující tracking number nebo tracking number jiné zásilky.

Může se tak stát, že se člověk při snaze vyhledat zásilku dozví pouhé nesmysly. Nezbývá mu nic jiného, než se obrátit na prodávajícího a požadovat nápravu. Může se stát, že chybný sledovací kód obchodník poslal omylem, ovšem může se jednat i o podvod.

Předejít podobným situacím může nakupující jen tím, že si důkladně projde recenze na daného prodejce. Obecně platí, že kdo má hodnocení méně než 90 až 95 %, nemusí být vždy spolehlivý.

Sledování zásilky Česká pošta – na území ČR

Poté, co se sledovaná zahraniční zásilka z ciziny dostane na území ČR, je možné ji dohledat také na webu českého přepravce prostřednictvím sledování zásilky České pošty. Dohledávání balíčků funguje samozřejmě také při vnitrostátním posílání v rámci České republiky, a to na totožném principu.

Do volného políčka lze zadat 1 až 20 podacích čísel najednou. Musejí být kompletní, ve správném formátu (číslo začíná dvěma písmeny) a odděleny čárkou nebo středníkem (např. DR1234567890E, EE123456789CZ). Při registraci a založení účtu lze získat detailní přístup k historii všech svých zásilek.

Slovenská pošta – sledování zásilky

Služba Slovenské pošty – sledování zásilky se od té České nikterak neliší. I v tomto případě je možné získat informace o pohybu zásilek od jejich podání až po úspěšné doručení adresátovi. Ve vnitrostátním styku je služba standardně poskytována ke všem zásilkám s podacím číslem.

DHL sledování zásilky

Poslání zásilky přes DHL se vyplatí především pro dražší zboží. Pakliže dá příjemce společnosti DHL plnou moc, zajistí za zákazníka přepravce kompletní celní proces.

Sympatické je detailní sledování zásilky DHL. A to jednoduše prostřednictvím webového formuláře. Aby vše fungovalo, jak má, musí mít příjemce k dispozici sledovací číslo balíku. To se vepíše do webového formuláře a systém na tomto základě zobrazí aktuální stav zásilky.

Lze zadat maximálně 10 sledovacích kódů, přičemž zásilky mívají různé štítky a používaná čísla: DHL Express, DHL eCommerce Solutions, DHL Parcel, DHL Global Forwarding a DHL Freight.

DHL Express

  • 10 číslic – pouze numerické znaky
  • NEBO začíná 000, JJD01, JJD00, JVGL nebo podobně
  • Příklady: 1234567890 nebo JJD0099999999

DHL eCommerce Solutions

  • Obvykle začíná GM, LX, RX nebo až pěti písmeny
  • Délka ID může být různá – od 10 do 39 znaků
  • Příklady: GM99999999999 nebo 999999999999999999

DHL Parcel

  • Začíná 3S, JVGL nebo JJD
  • Příklady: 3SBCC000123456 nebo JVGL9999999999

DHL Global Forwarding

  • 7 číslic – pouze numerické znaky
    Příklad: 1234567
  • Začíná 1 číslicí, po níž následují 2 písmena a 4 až 6 číslic
    Příklad: 1AB12345
  • Začíná 3 až 4 písmeny
    Příklad: ABC123456
  • Začíná 3číselným kódem přepravce, po němž následuje spojovník (-) a hlavní číslo složené z 8 číslic
    Příklad: 123-12345678

DHL Freight

  • Kód objednávky: začíná 2 až 3  číslicemi, po nichž následuje spojovník (-), 2 až 3 písmena, spojovník (-) a 7 číslic
    Příklad: ABC-DE-1234567
  • Začíná 4 číslicemi, po nichž následuje spojovník (-) a 5 číslic
    Příklad: 1234-12345
  • Pouze číslice – délka 9, 10 nebo 14 znaků
    Příklad: 123456789

Informace o sledování zásilky se obvykle zobrazí 24–48 hodin poté, co příjemce obdrží číslo pro sledování zásilky. Pokud číslo z nějakého důvodu nefunguje, je potřeba se obrátit na prodejce.

DPD sledování zásilky

Prostřednictvím DPD (Direct Parcel Distribution) lze již od roku 1994 odesílat i přijímat balíčky. Jak na domácí půdě, tak v mezinárodním styku po celé Evropě. V ceně přepravy je pojištění do 50 000 Kč a až 3 pokusy o doručení.

Každá zásilka má unikátní 14 místný kód, který je po celou dobu doručování neměnný. Lze tak provozovat DPD sledování zásilky napříč všemi státy. A to buď na webových stránkách DPD nebo v aplikaci DPD Kurýr, kde si lze nechat poslat zásilku také do výdejního místa, přidat záložní adresu, případně odložit doručení o 10 dní.

GLS sledování zásilek

GLS je rovněž mezinárodní doručovací společnost, která operuje na území 41 států včetně České republiky. Mezi roky 2020 a 2021 doručila více než 840 milionů balíčků prostřednictvím 35 000 dodávek a 4 600 kamionů.

GLS sledování zásilek lze započít přímo na domovské webové stránce společnosti. Jako u všech ostatních doručovacích služeb je potřeba znát podací číslo a zadat jej do políčka „Kde je můj balík“. Následně systém během vteřiny objednávku vyhledá a upřesní, kde se momentálně zásilka nachází.

Na samém začátku přepravního procesu se u sledování zásilky může objevit hlášení „data přijata„. V takovém případě GLS obdržel z IT systému odesílatele datový soubor obsahující informace o balíčku. Balík zatím nebyl fyzicky předán odesílatelem do přepravy. Do druhého dne je zpravidla vše vyřešeno a zásilka je na cestě.

Podací čísla jsou generována odesílatelem, jenž balíky polepuje přepravními štítky. Bez tohoto čísla není možné historii balíku dohledat a je potřeba kontaktovat odesílatele.

PPL sledování zásilek

PPL po přijetí balíčku do přepravy zasílá příjemci číslo zásilky na e-mail, který adresát poskytl obchodníkovi, u nějž zboží zakoupil. Případně již příjemce 11 místné podací číslo dostal od obchodníka. Pokud jej adresát nemá, měl by zkontrolovat také spam box, neboli složku nevyžádaných e-mailů, zda číslo neskončilo tam.

PPL sledování zásilek je jednoduchý proces mapování pohybu. Balíček se může vyskytovat v jednomze 24 třídících dep, 3 100 PPL Parcelshopů a Parcelboxů napříč ČR nebo u některého ze 2 000 řidičů – doručovatelů.

UPS sledování zásilky

UPS sledování zásilky umožňuje vyhledat najednou až 25 sledovacích čísel, přičemž je nutné zadat jedno na každý řádek. Sledovací čísla UPS mohou mít následující formáty:

  • 1Z9999999999999999
  • 999999999999
  • T9999999999
  • 999999999

K UPS sledování zásilky se váží navazující služby, mimo jiné UPS My Choice®, kde lze spravovat doručení domů tak, aby více vyhovovalo adresátovu rozvrhu – lze měnit jak, kdy a kam budou zásilky doručeny.

Zásilkovna sledování zásilky

Pohyb zásilky lze sledovat online na úvodní straně www adresy, a to po zadaní trasovacího čísla. Trasovací číslo nalezne příjemce balíčku v aplikaci Zásilkovna, případně mu bude numero doručeno e-mailem či SMS zprávou. Zásilkovna sledování zásilky nikdy nebylo snazší.

Toptrans sledování zásilky

Sledovat zboží u Toptrans je sofistikovanější než u ostatních přepravních společností. Pro Toptrans sledování zásilky je na oficiálním webu společnosti potřeba zadat číslo přepravního listu, číslo kusu, referenční číslo (označení) a název objednavatele (první 3 znaky). Tedy více dat než jen podací číslo.

Díky tomu má zákazník dokonalý přehled o stavu a zpracování objednávky, přestože se stále jedná o jednoduchý a přehledný zákaznický program. Pro úplnou přesnost a precizní přehled o balíčcích je každý řidič Toptrans vybaven mobilním terminálem, jehož prostřednictvím lze sledovat stav zásilky on-line

Toptrans spravuje 25 dep v ČR, 7 dep na Slovensku, zaměstnává 600 pracovníků a vlastní 900 rozvozových vozidel v Čechách, na Slovensku pak 250 lidí a 200 automobilů.

Fedex sledování zásilky

Fedex je společnost s celosvětovou působností a drží si vysoký standard, co se přepravy a doručování zásilek týče. Fedex sledování zásilky je tudíž propracované stejně důkladně, jako celý přepravní systém. Fedex provozuje pracovní nástroj FedEx® Tracking, který poskytuje veškeré informace o všech zásilkách a nabízí podrobné sledovací prostředí přizpůsobené na míru.

Mezi hlavní výhody Fedex sledování zásilky patří:

  • Funkce uzpůsobené pro sledování zásilek způsobem, který vyhovuje zákazníkům
  • Lepší viditelnost s podrobným zobrazením všech zásilek
  • Základní přehled díky personalizovanému reportu
  • Široká škála možností oznámení

Zásilky lze rovněž sledovat pomocí aplikace FedEx® pro mobilní zařízení, která poskytuje aktuální informace během cest, takže má klient přehled o svých zásilkách kdykoli a kdekoli. Z hlavních výhod aplikace lze vyzdvihnout sledování zásilky jedním klepnutím, dokonalý přehled o pohybu zásilky díky nastavení automatických oznámení a jednoduché sledování díky skenování čárových kódů.

Mimo jiné lze u klíčových velkokapacitních zákazníků využívat sledování stavu ve velkém objemu. Uživatelům, kteří mají více než 20 000 zásilek, nabízí řešení FedEx InSightSM kompletní přehled příchozích, odchozích i externích zásilek.

Podrobné personalizované sledovací prostředí urychluje podnikání. Lze si přizpůsobit zobrazení (filtrace, řazení a export reportů). Lze si vybrat, které zásilky se zobrazí v pohledu seznamu či kalendáře. Je možné si zásilky pojmenovat a rozeznat je na první pohled. Dále lze zobrazit podepsané potvrzení o doručení, stáhnout si jej nebo poslate-mailem či faxem.

V neposlední řadě se lze ve sledovacím kalendáři podívat, které zásilky byly vyzvednuty či doručeny a které jsou nevyřízené nebo potřebují pozornost.

TNT sledování zásilky

TNT bylo odkoupeno společností Fedex, aby tito dva přepravní giganti spojili síly a vytvořili lepší a preciznější služby pro své zákazníky. Zatím však stále obě společnosti fungují separátně, stejně jako sledování objednávek.

TNT sledování zásilky lze provádět pomocí čísla zásilky nebo referenčního čísla. Číslo zásilky klient nalezne v potvrzujícím e-mailu nebo v soupisu obsahu zásilky (pod čárovým kódem). Najednou lze hledat hned několik zásilek, které však musejí být oddělené čárkou.

Referenční kód je nepovinné číslo poskytované při rezervaci zásilky. Pokud jej zákazník nemá, může sledovat zásilka pomocí standardního podacího čísla.

Tým zákaznického servisu odpovídá na všechny otázky, které ohledně sledování zásilky mohou zákazníci mít. Vysvětlí, co znamenají stavy sledování, například proč se zásilka po zadání čísla nezobrazí. Může trvat až hodinu, než se zásilka v systému objeví. Stačí chvíli počkat a poté sledování zkusit znovu. Zásilky v TNT systému zůstávají zhruba 90 dní.

Může se stát, že se pod jedním podacím číslem zobrazí i zásilky, které zákazníkovi nepatří. Proč se tak děje? TNT zpracovává více než 2 miliony zásilek měsíčně. Z toho důvodu se podací čísla o 8 nebo 9 číslicích každé 3 až 4 týdny opětovně používají. Což znamená, že se po zadání čísla může zobrazit více zásilek. Tu svoji zásilku klient pozná podle data, místa odeslání a doručení.

Pro snazší TNT sledování zásilky společnost doporučuje stáhnout si firemní aplikaci, která zasílá aktualizace o zásilkách přímo. Stačí si stáhnout aplikaci a povolit notifikace. Pokaždé, když se stav zásilky změní, bude zákazník vyrozuměn.

Raben sledování zásilky

Raben je jedním z poskytovatelů logistických služeb v ČR. S vlastní flotilou, sítí poboček a moderním skladovým prostorům jsou hrdým poskytovatelem kvalitních služeb. Nepřekvapí, že se systém Raben sledování zásilky neliší od ostatních přepravců.

Na hlavní stránce webovek lze zadat podací číslo a zobrazit si historii doručování balíčků. Pro nejasné situace a dotazy slouží zákaznické centrum, s nímž se lze spojit prostřednictvím kontaktního formuláře.

FOFR sledování zásilky

Přepravní společnost FOFR vznikla v roce 2010 a jejím provozovatelem je logistické družstvo RSC Logistics. Jejím cílem je bezpečné, ekonomické a spolehlivé dodání zásilek po celém území České republiky. Název FOFR byl původní pracovním, posléze se proměnil v název oficiální.

FOFR sledování zásilky je možné uskutečnit pomocí zadání 10 místného čísla zásilky bez kódů středisek do vyhledávacího políčka na webových stránkách společnosti. Lze filtrovat podle roku podání.

GEIS sledování zásilky

GEIS Global Logistics je další z mnoha přepravců působících na českém území. Patří mezi přední poskytovatele komplexních přepravních a logistických služeb, sídlo společnosti se nachází v německém Bad Neustadtu.

Horní část webových stránek nabízí vyhledávací okénko pro GEIS sledování zásilky. Po jeho zadání zákazník ihned uvidí, kde se jeho zásilka momentálně nachází. V případě dotazů je k dispozici zákaznická linka v pracovní době od 8:00-17:00 na telefonním čísle 951 277 777.

WE DO sledování zásilky

WE DO patří do velkého konkurenčního prostředí v oblasti přepravy a logistiky. Společnost se prezentuje hesly: „Dovážíme. Domů. Do výdejny. Do boxu. Donekonečna. Doručujeme“. Kamkoliv a kdykoliv. A chtějí v tom být nejlepší ze všech.

WE DO sledování zásilky lze provést na webovkách pod podacím číslem, případně v mobilní aplikace WE DO. V případě nejasností a dotazů se lze obrátit na zákaznický servis, zanechat e-mail a telefonní číslo a operátoři se obratem ozvou nazpět.

Schenker sledování zásilky

DB Schenker posouvá hranice v odvětví logistiky více než 150 let. A to pozemní, leteckou i námořní přepravou kamkoliv na světě. V ČR je DB Schenker zastoupen od roku 1991. Nyní funguje 22 poboček ve všech regionech s 1 800 kvalifikovanými zaměstnanci.

Schenker sledování zásilky lze uskutečnit na homepage společnosti pomocí sledovacího čísla. Po přihlášení do systému je možné využít také rozšířené vyhledávání.

Publikováno: 09. 04. 2022

Štítky:

Sledování zásilekSlevový kupón

Copyright © 2022 Slevove.cz. Všechna práva vyhrazena | Nakódoval Leoš Lang