Zoot končí s vlastními výdejnami – nahradit je chce partnerskými pobočkami

Zoot končí s vlastními výdejnami – nahradit je chce partnerskými pobočkami

Ikonické Výdejny radosti, díky kterým si módní e-shop Zoot v České republice vybudoval své jméno, po letech fungování na tuzemském trhu končí. Zákazníci se však nemusí obávat, jelikož obchod chystá síť více než 120 spřátelených poboček, které budou fungovat naprosto totožně. Proč se tak Zoot rozhodl?

Zoot je jeden z mnoha českých e-shopů zaměřujících se na módu. Za několik let své existence si tento obchod vybudoval na tuzemském trhu solidní pozici a ačkoliv do Česka přichází řada internetových gigantů, Zoot stále patří k oblíbeným místům k nákupu.

Zejména kvůli pandemii se objednávání oblečení po internetu značně rozšířilo a jinak tomu nebylo ani v případě Zootu. Meziročně dokonce došlo k nárůstu ze 20 % na 60 % doručovaných objednávek přímo k zákazníkům domů.

S kódem VEJCENEBOSLEPICE lze momentálně získat extra slevu 21 %.

Nakoupit se slevou na Zootu >

Obliba v nakupování online roste, čemuž se Zoot musí stále přizpůsobovat. Existuje zde totiž řada dalších hráčů, se nimiž obchod soupeří své klienty.

Mezi podobně orientované obchody patří například Zalando, About You, Zara, Camaieu, Modivo, Urban Store, Freshlabels a mnoho dalších.

Zoot považuje své Výdejny radosti za jednu z konkurenčních výhod, nicméně jejich provoz se rozhodl skončit. Nyní obchod začíná spolupracovat s různými kamennými prodejnami po celé republice.

Výdejny radosti dostaly Zoot na svém počátku do širšího povědomí.

Proč končí Výdejny radosti?

Vlastní brandové výdejny se Zoot rozhodl uzavřít z několika důvodů, avšak ze ten nejhlavnější lze považovat hospodárnost těchto poboček.

Spotřebitelské chování se v rámci pandemie značně změnilo, což e-shopům hraje do karet, přesto Výdejny radosti přestávají v Česku pro obchod dávat smysl.

Tato specifická výdejní místa spočívají v tom, že si zákazníci vybrané kusy oblečení objednají právě do některé z výdejen, kde si zboží následně vyzkouší a případně zaplatí pouze za to, co si skutečně odnesou s sebou domů.

Zoot vrácení zboží provede zcela po vlastní ose a zákazníci tak nemusí řešit zabalení balíků ani následné odeslání. Právě díky tomuto konceptu si e-shop dokázal vybudovat slušnou zákaznickou základnu.

Za registraci na Zootu zákazník obdrží slevu 20 % na první nákup.

Registrovat se a získat slevu >

Nicméně řada nakupujících je schopna za rok objednat zboží v řádu statisíců, přitom reálně si odnese zboží pouze za 10 tisíc Kč. Kvůli zdlouhavějšímu systému vratek pak měl obchod neustále na cestě až 20 % všech svých zásob. Takové hospodaření bylo pro obchod nepřípustné.

K podobným objednávkám docházelo zejména pod vidinou doručení zdarma, přičemž bezpočet zákazníků rovněž zneužívalo skutečnosti, že při doručení na Výdejnu radosti není nutné platit za objednávku předem.

Ačkoliv průměrná vratka klesla ze 70 % na 50 %, Zoot se v letošním roce pokusí o pokles o dalších 15 %. Přestože tato ikonická výdejní místa končí, obchod má v plánu spolupracovat s různými obchody, ve kterých zákazníci dostanou obdobné služby.

Kvůli složitému systému vratek bylo až 20 % celkových zásob neustále v oběhu mezi skladem a výdejními místy.

Budování sítě partnerských prodejen

Ti, kteří Výdejny radosti využívali, se nemusí ničeho obávat. Zoot momentálně buduje prodejní síť partnerských poboček, do nichž si bude možné oblečení nechat zaslat, vyzkoušet, a poté naprosto stejným způsobem vrátit.

Zoot sází na menší butiky a další místa, pro které bude spolupráce s e-shopem výhodná, jelikož z každé objednávky obdrží určitý podíl. Módní obchody disponující zkušebními kabinkami tak budou hrát v síti partnerských poboček hlavní roli.

Momentálně takových míst existuje přes 120, nicméně jenom v roce letošním je plánovaný růst o několik dalších desítek. Ve spřátelených kamenných pobočkách budou zákaznici v budoucnu nakoupit například i privátní značky e-shopu, například Zoot šaty či Zoot obuv.

Aby docházelo k postupnému snižování nákladů, bude se obchod snažit zodpovědné zákazníky motivovat různými odměnami. Pro nakupující se tak chystají různé VIP služby, speciální sleva na Zoot a další odměny, jejichž prostřednictvím tak Zoot může dosáhnout lepší udržitelnosti.

Udržitelnost a chování vůči planetě je teď obrovské téma, a proto se e-shop snaží chovat co nejšetrněji. Právě prostřednictvím různých akcí či slevového kupónu Zoot může těmto svým závazkům lépe dostát.

Výdejní místa budou i v budoucnu sloužit jako zkušební.

Zoot expanduje do zahraničí

Přestože na českém trhu se e-shop rozhodl k uzavírce svých výdejen, za hranicemi se bude snažit naopak o budování nové sítě, jelikož Zoot expanduje do zahraničí. Mimo tuzemsko se tak bude pokoušet o získání nových zákazníků v Rumunsku, Chorvatsku a Slovinsku.

Na rumunský trh s Zoot vrací po několika letech, díky čemuž tamní expanze nebude pro e-shop natolik složitá. V ostatních evropských zemích navíc dojde k těžení ze zkušeností módního e-shopu Different patřícího pod stejnou mateřskou společnost – Company New.

Právě Different působí hned na 8 evropských trzích a sdílené know-how tak může v expanzi Zootu náležitě pomoct.

Oblečení lze celoročně nakoupit až v 80% slevách, stačí navštívit sekci „Slevy“.

Nakoupit se slevou na Zootu >

Zoot si od expanze na 3 nové trhy mimo Českou republiku slibuje obrat ve výši 85 milionů korun. Díky spolupráci se značkou Different lze například využít již vybudovaný zákaznický servis nebo kompletní IT řešení.

Zda bude expanze úspěšná ukáží až následující měsíce, nicméně po odchodu z Rumunska značka získala další zkušenosti, a tak další pokus o proniknutí na zahraniční trhy může dopadnout o poznání lépe.

Rumunsko navíc představuje zemi, kde si společnost za 3 roky své předchozí působnosti vybudovala poměrně slušné jméno, zejména tedy v hlavním městě Bukurešti. Kladné recenze Zoot může využít ve prospěch při rozšiřování do dílčích částí země.

Objednávky Zootu přímo domů vzrostly meziročně o 40 %.

Co lze koupit na Zootu?

Na českém trhu o Zootu slyšel téměř každý. Jak již bylo řečeno, za dobu své existence si v odvětví s módou značka vybudovala solidní pozici a ačkoliv si prošla i určitými nezdary, stále patří k oblíbeným místům, kde nakoupit oblečení za výhodné ceny.

Zoot však do svého sortimentu nezařazuje pouze módu, zákaznicí zde mají možnost nakoupit i doplňky do domácnosti či kosmetiku.

Kompletní nabídka obchodu obsahuje následující kategorie:

  • oblečení
  • boty
  • doplňky
  • kosmetika a zdraví
  • home

Stále více podobných obchodů rozšiřuje svou nabídku právě o doplňky pro bydlení, což lze vidět například u Zara Home.

Pokud by člověk hledal alternativu právě k módě, mezi českými zákazníky patří k oblibě například:

Pandemie mnoho prodejců donutila k adaptaci na online prostředí a budování internetových obchodů, a proto z obchodních center výše uvedené obchody postoupili i k objednávkám právě skrze e-shop.

Momentálně je stále možné ve vybraných obchodech zachytit slevy a výprodeje ze zimních kolekcí. Přesto již většina e-shopů představila jarní kolekce pro novou sezónu 2021.

Publikováno: 05. 04. 2021

Copyright © 2021 Slevove.cz. Všechna práva vyhrazena | Nakódoval Leoš Lang