Triky supermarketů

Triky supermarketů

Zákazník jde do obchodu rychle nakoupit. Říká si, že utratí do dvou stovek, víc určitě ne. Nakonec ale odchází po půl hodině s taškami napěchovanými k prasknutí. Každému se to již zajisté stalo. Proč tomu tak ale je? Spousta vjemů v běžném supermarketu je uměle naaranžována tak, aby cílila na podvědomí zákazníka. Zákazník pak jejich vlivem stráví v obchodě mnohem déle a hlavně utratí mnohem více.

To, že mléčné výrobky nebývají hned u vchodu, není náhoda. Ani fakt, že u kasy jsou nabízeny cukrovinky a žvýkačky. Volba barev, typ hudby i vůně linoucí se obchodem jsou vše propracované marketingové tahy. Domácnosti i jedinci jsou dnes totiž důležitými spotřebními jednotkami trhu.

Všechny tyto fígle mají proto nevědomě působit na člověka. Ten pak ve výsledku utratí v obchodě mnohem víc, než chtěl. Jaké jsou triky obchodníků v supermarketech?

1. Rozmístění zboží v obchodu

Mezi hlavní triky obchodníků patří záměrné rozmístění zboží v obchodě. Ne náhodou se zelenina a ovoce nachází hned na začátku a mléčné výrobky kdesi uprostřed.

Největší lákadla jsou hned u vstupu. Toto zboží má za cíl především přilákat zákazníka procházejícího kolem prodejny. Hned po vstupu do obchodu se člověk nejčastěji setká s ovocem a zeleninou. Barva těchto potravin má zákazníka příjemně naladit pro následující nákup.

Ze začátku se člověk běžně setká i s pečivem, které svou vůní podpoří zákazníkův hlad. To vyvolá sklon k impulzivnímu nákupu zboží, které by zákazník jinak ani nekoupil.

Nejčastěji nakupované zboží je rozmístěné po celé prodejně. Jedná se o mléčné výrobky, nápoje, maso a další často nakupované zboží. Tím, že tyto běžné potraviny nejsou na jednom místě, ale jsou rozprostřené po celé ploše obchodu, má člověk možnost při jejich hledání nakoupit i další zbytečnosti.

Uprostřed obchodu tak mohou zákazníci nalézt například stojan s rumovými koulemi v čokoládě a jinými zbytečnostmi, pro které vlastně do obchodu nepřišel.

Zboží v obchodech je rozmístěno záměrně tak, aby zákazník při procházení obchodu nakoupil co nejvíce.
Zboží v obchodech je rozmístěno záměrně tak, aby zákazník při procházení obchodu nakoupil co nejvíce.

2. Lákadla u pokladen

Cukrovinky, žvýkačky a podobné drobnůstky nejsou u pokladen náhodou. Při čekání ve frontě má zákazník čas zamyslet se nad svým nákupem a říct si „Proč si nevzít ještě jednu tyčinku, když jí mám hned po ruce?“. A žvýkačky se přeci hodí vždycky.

Člověk se takto také může „odměnit“ za činnost, kterou právě vykonal – za nákup. Cukrovinky, které hrají všemi barvami, jsou často umísťované do úrovně dětských očí. Dítěti pak stačí natáhnout ruku a vyplnit tak místo ve velkém nákupním košíku.

3. Ovoce a zelenina jako z farmy

Oddělení s ovocem a zeleninou je většinou blízko u vchodu. Syté barvy mají totiž člověka příjemně naladit. Pokud si člověk koupí zdravé potraviny hned na začátku, má navíc tendenci více utrácet za nezdravé věci.

Ovoce a zelenina jsou často naskládané v bedýnkách, aby to vypadalo, jakoby právě dorazily z české farmy. Bývají také často postřikovány vodou v průběhu dne, aby vypadaly čerstvější.

Syté barvy mají ovoce a zeleniny mají člověka příjemně naladit již na začátku nákupu.
Syté barvy mají ovoce a zeleniny mají člověka příjemně naladit již na začátku nákupu.

4. Body za nákup

Supermarkety často odměňují zákazníky za vysoké částky, které utratí. Při určitém počtu bodů má pak zákazník šanci dostat něco zadarmo. A pocit dostat něco zadarmo je přece k nezaplacení.

Ať už se jedná o pánvičku nebo plyšáka pro dítě, zákazník rád přihodí něco do svého košíku, jen aby své body dostal. Ve výsledku je často ale mnohem výhodnější danou věc prostě koupit zvlášť bez ohledu na body. Je také dobré se zamyslet, zda člověk opravdu potřebuje onu novou sadu ručníků.

Tyto věrnostní programy poskytuje např. Billa, Penny nebo obchodní řetězec Iceland. Vždy je však vhodné myslet na to, zda jsou věrnostní programy výhodné pro daného zákazníka či nikoliv.

5. Hudba a vůně

Obchodníci s námi rádi manipulují pomocí hudby a vůně. Ve většině obchodů totiž nepouští náhodnou hudbu z rádia. Jedná se o pečlivě vybrané pomalé tóny, díky kterým se člověk uvolní. Zákazník díky pomalé hudbě zvolní krok, přestane spěchat a v obchodě stráví mnohem víc času.

Více času v obchodě samozřejmě zvyšuje i šanci na vyšší útratu. V obchodních řetězcích pak zákazník prochází uličkami se sýrem či vínem za poslechu příjemné melodie. Díky pomalé hudbě se dostaví pocit, že není kam spěchat. Proč si tedy pečlivě nevybrat drahou lahev něčeho dobrého? Vždyť si to člověk zaslouží.

To samé platí pro vůni. Pečivo často bývá blízko vchodu, protože hlad je skvělým prodejcem. Když hladový člověk nakupuje, mnohdy nakoupí věci, které by jindy nenakoupil. A co často aktivuje hlad a slinné žlázy? Vůně. Ta zvýší motivaci k impulzivním nákupům.

Vůně pečiva aktivuje slinné žlázy, což zvyšuje pocit hladu a vede k impulzivním nákupům.
Vůně pečiva aktivuje slinné žlázy, což zvyšuje pocit hladu a vede k impulzivním nákupům.

Tyto procesy často neprobíhají vědomě ale na úrovni podvědomí. Jsou tak obtížně detekovatelné a tím pádem se složitě kontrolují.

6. Falešné slevy

Každý týden či dané období supermarkety i hypermarkety zařadí do prodeje mnoho zlevněných výrobků. Je ale dobré dát si pozor na tzv. falešné slevy. Průměrný zákazník si pamatuje ceny pouze několika málo potravin, které běžně nakupuje.

Pokud nějaké zboží nepatrně zdraží či zlevní, mnoho lidí si toho ani nevšimne. Zvlášť pokud nejde o běžné potraviny, jako je chléb či mléko. Zde se obchodníci nebojí používat ani ony falešné slevy.

Falešné slevy tvrdí, že výrobek je zlevněn o určité procento. Ve skutečnosti ale stejně tolik stál i před slevou“. Zákazník ve snaze ušetřit sáhne po tomto výrobku, ale zaplatí za něj stejně, jako jindy.

7. „Cena již od“

Trik „Cena již od“ se využívá zejména v obchodech s oděvy. V dané sekci se do výše tyčí cedulka s nápisem „Cena již od 90 Kč“, nebo s podobnou nízkou cenou. Zákazník se často nechá nalákat ve snaze nakoupit levně.

Tato nízká cena se ale vztahuje jen na opotřebované či vadné kousky. Vztahuje se i na poslední kusy, kterých se obchod nemůže zbavit a tak se je snaží alespoň nabídnout za nízkou cenu.

Takovýchto kusů je v sekci jen pár, zbytek se prodává za normální cenu mnohem dráže. Protože je člověk zahlcen množstvím nabídky, často pak v probírání oblečení zapomene na cenu již od 90 Kč a začne vybírat i z nabídky dražší.

8. Psychologie barev

Psychologie barev je vskutku zajímavou věcí. Některé barvy vyvolávají větší chuť k jídlu, jiné zase nutí více utrácet. Sleva je označována červenou barvou, občas také žlutou. Tuto informaci máme v mozku zakódovanou již od našich prvních nákupů.

Červená barva je oblíbeným způsobem, jak upoutat pozornost. Červená barva se používá hlavně na výprodeje a slevy. Je to proto, že červená zvyšuje srdeční tep a adrenalin, působí energicky a navozuje pocit odhodlání.

Červená podporuje chuť k jídlu. Využívá se tedy často i na balení nejrůznějších potravin a cukrovinek. V kombinaci se žlutou ji využívají i fast foodové řetězce ve svých názvech. Stačí se podívat na extrémně populární McDonald’s či Burger King. Červené logo využívá i KFC, Pizza Hut a mnoho dalších.

Žlutá barva nás při nákupech ovlivňuje stejně jako červená. Tyto dvě agresivní barvy rychle upoutají naši pozornost. Žlutá v zákaznících vyvolává pocity optimismu a energie. Toho obchody využívají při propagaci slev či akčních nabídek. Tato barva, stejně jako červená, podporuje chuť k jídlu.

Žlutou barvu ve svém názvu používají i velké obchodní řetězce. Je to například známá Billa. Ikea používá žlutou v kombinaci s modrou, která má navodit harmonii a pocit pohody a klidu.

Červená a žlutá jsou agresivní barvy, které upoutají pozornost zákazníka.
Červená a žlutá jsou agresivní barvy, které upoutají pozornost zákazníka.

9. Pozor na větší balení

Větší balení automaticky neznamená, že výrobek bude levnější. Obchodníci sází na to, že zákazník předpokládá, že větší balení ho vyjde levněji. Často ale platí, že více menších balení je výhodnější, než jedno velké.

Tento trik je naštěstí jednoduché obelstít. Součástí cenovek zboží je také přepočet ceny na pevně danou jednotku. Tou je např. 1 litr nebo 1 kilogram. Takto se lze přesvědčit, co je pro zákazníka levnější.

Je dobré dát si pozor i na akce typu 2 + 1 zdarma. Tyto akce jsou mnohdy velmi nevýhodné. Na psychiku člověka zde opět hraje slovíčko „zdarma“. K tomuto slovu máme vytvořenou určitou příjemnou představu. Co je zdarma, za to se nemusí platit a to znamená, že to je výhodné. Často ale člověk ani 3 kusy jedné věci nepotřebuje.

10. Uspořádání zboží v regále

Zboží s blížící se dobou spotřeby se dává dopředu regálu. Je to jednoduše proto, aby se prodalo dříve, než se zkazí. Jde hlavně o potraviny, které mají krátkou dobu spotřeby, jako jsou mléčné výrobky.

Při doplňování zboží se tedy nové kusy vkládají až na konec regálu. Je tedy dobré se výrobky občas probrat a ujistit se, že člověk nekupuje potravinu, která brzy projde. U pečiva se často čerstvé míchá dohromady se starším. Je vhodné si tedy pečivo nejprve osahat a zjistit, jestli není tvrdé nebo okoralé.

Pozor na uspořádání zboží v regálech - nové zboží se dává zásadně dozadu.
.Pozor na uspořádání zboží v regálech – nové zboží se dává zásadně dozadu.

11. Změna rozmístění

Obchod po určité době mění rozmístění zboží na prodejně. Proč? Důvod je jednoduchý. Zákazník se sice chvilku vzteká, že své oblíbené zboží nemůže najít. Ovšem v průběhu jeho hledání do vozíku přidá i mnohé další, na které by jinak nenarazil.

Tento trik obchodníků vychází z toho, že zákazníci většinou do nakupování vstupují racionálně. Také mají alespoň trochu přehled o tom, co v obchodě chtějí nakoupit. Nové uspořádání prodejny a složité hledání běžných produktů způsobí zmatek.

Zákazník, který je zmatený, snáze spadne do nakupování na základě impulzu. Takový člověk je pak náchylný ke spontánním koupím i nepotřebných věcí.

12. Drahé zboží je v úrovni očí

Drahé zboží je umisťováno do úrovni očí. Na stejném principu funguje i většina reklam. Co je v úrovni očí, toho si člověk dříve všimne. Proto se levnější zboží dává až úplně dospod nebo na místa, kterých si zákazník nevšimne hned. Obchodníci sází na to, že se zákazník nebude namáhat hledat zboží na hůře přístupných místech a raději sáhne po dražších výrobcích.

Podle úrovně očí dětí jsou rozmisťovány i sladkosti a různé barevné drobnosti. Zatímco dospělí barevným hračkám nevěnují až takovou pozornost, děti po nich chtějí ihned sahat. Proto se obchodníkům vyplatí umisťovat je spíše dospodu regálů.

13. Velké nákupní vozíky

Dalším trikem supermarketů jsou příliš velké a hluboké vozíky. Velké nákupní vozíky jsou záměrně větší než průměrný týdenní nákup. Nutí tak zákazníka přihazovat do košíku stále nové potraviny. Pokud má zákazník košík skoro prázdný, připadá mu, že vlastně nic nenakoupil. Proto přidává stále další, většinou nepotřebné položky.

Nákupní košíky jsou záměrně příliš veliké.
Nákupní košíky jsou záměrně příliš veliké.

14. Letáky

Každý týden se díky letákům dozvíme, které potraviny jsou zrovna ve slevě. Nejen, že se ve skutečnosti může opět jednat pouze o falešné slevy, problém je i jinde. Slevy fungují jako lákadlo na zákazníky.

Jen minimum zákazníků ovšem nakonec koupí jen ony zlevněné položky. Většina nakupujících přihodí do košíku ještě mnoho dalšího a nákup se nakonec může prodražit. Slevové letáky jen nalákají potencionální zákazníky, přesvědčí je, že mohou ušetřit ale výsledkem je mnohdy opak.

Je tu ještě další zádrhel. Leták sice ukazuje veškeré zlevnění zboží, ovšem neukáže navýšení ceny u ostatních produktů, díky kterému si finančně vykompenzuje ony slevy. A obchodník tak opět vyhrává nad zákazníkem.

Kamenný obchod versus e-shop

Nejen kamenné obchody, ale i e-shopy používají mnoho triků na své zákazníky. Jedním z nich je opět chytré využití barev. Slevové akce na zákazníky křičí žlutou barvou. Naopak červené tlačítko „Koupit“ nás vybízí k útratě.

Je prokázáno, že zákazníci více utrácejí na e-shopech. V kamenném obchodě musí člověk přemýšlet, jak nákup odveze domů. Na e-shopech toto není nutné. Košík je jen virtuální a o dovoz nákupu se postará sám e-shop. U e-shopů také není potřeba hlídat otevírací dobu.

V poslední době vzrostla popularita čínských e-shopů. Ty své zákazníky lákají na diskontní ceny a širokou nabídku zboží. Mezi populární čínské prodejce patří:

Mnoho českých zákazníků si oblíbilo Aukro, které využívá velmi atraktivní způsob prodeje. Na Aukru je totiž možné nakoupit i v podobě aukce. Přihazování k dané ceně ve správný moment je nejen zábavnou formou nákupu, ale zvyšuje i adrenalin.

Volení strategie pro co nejvýhodnější nákup a následné získání zboží za skvělou cenu se může stát závislostí. Podobnou formu koupě nabízí i eBay. Výhodu mají také ty e-shopy, které nabízí platbu skrz PayPal.

Výhodou nakupování online jsou i slevové kupóny, které lze najít na internetu. Jak tyto kupóny získat? Slouží k nim slevové portály. K největším patří slevový portál Picodi. U nás je známý a hojně využívaný Slevomat. Slevové kupóny nabízí i Tipli.

Existují také online supermarkety. Známé je např. iTesco či Košík cz. Není na škodu přečíst si iTesco recenzi a také Košík.cz recenzi a podívat se, který online supermarket vyhovuje zákazníkovi více.

Publikováno: 17. 10. 2020

Copyright © 2024 Slevove.cz. Všechna práva vyhrazena | Nakódoval Leoš Lang