Alibaba a AliExpress – čím se liší?

Alibaba a AliExpress – čím se liší?

Alibaba Group, podle některých zdrojů největší firma na celém světě, provozuje mimo jiné dva webové portály – Alibaba.com a AliExpress.com. Ačkoliv na první pohled vypadají velmi podobně, najde se mnoho odlišností. K nejdůležitějším rozdílům patří zaměření jednotlivých portálů, ale najde se mnoho dalšího. O jakých rozdílech je řeč? A co naopak mají oba weby společné?

Čínské e-shopy v poslední době získávají čím dál tím více na popularitě. Lidé oceňují především neskutečně široký výběr a velice nízké ceny. Co si představit pod „širokým výběrem“? Související čísla jsou vskutku neskutečná. Nabídka Alibaba.com čítá stovky milionů produktů ze 40 různých odvětví a AliExpress.com prezentuje nabídku přesahující 100 milionů produktů.

Také co se týká tržeb se dostupná data pohybují téměř neskutečně vysoko. Během Alibaba / AliExpress Singles Day v roce 2018 se tržby vyšplhaly na více než 705 miliard, z čehož první hodinu trvání tohoto nákupního svátku se prodalo zboží za neuvěřitelných 233 miliard korun. Objednána byla více než miliarda balíčků.

Ještě více šokující jsou výše zmíněná data v kontextu srovnání například s tuzemským známým obchodem Alza.cz. Stačí jen zmínit, že tržba během Alibaba / AliExpress Singles Day dosáhla tržby odpovídající hodnotě, na kterou by zmiňovaná Alza dosáhla za 33 let.

Zaměření Alibaba.com a AliExpress.com

Alibaba a AliExpress mají především rozdílné zaměření. Zatímco AliExpress cílí už na koncového spotřebitele, na Alibabě prodávají obchodníci zboží dalším obchodníkům (tzv. B2B prodej). Velmi pravděpodobně na Alibabě nakupují prodejci, kteří následně toto zboží prodávají na portálu AliExpress.

Díky zaměření se od sebe částečně liší i nabídka zboží. Nikoho nepřekvapí, že v obou případech nechybí kosmetika z Číny, levné oblečení z Číny, obaly a kryty na mobily z Číny, drobná elektronika, doplňky do domácnosti, sportovní potřeby a mnoho dalšího. Na Alibaba.com lze ale nalézt i podstatně specializovanější zboží.

Kromě běžných produktů si lze vybírat například z kategorií Stroje, průmyslové díly a nářadí nebo Metalurgie, chemikálie, guma a plasty. Na Alibaba.com se dá koupit bagr, jeřáb, výrobní linka, kompletní vybavení obchodu, pokladny, secí stroj nebo třeba pojízdný stánek rychlého občerstvení.

Registrace potřebná k nákupu

Jak je u mnoha e-shopů zvykem, i na Alibaba.com a AliExpress.com se před samotným nákupem zájemce musí zaregistrovat. I v rámci registrace se tyto dva weby od sebe liší. Podstatně jednodušší registraci požaduje AliExpress.

Registrace na AliExpressu nevyžaduje nic jiného než e-mail a zvolení hesla.

U registrace na AliExpressu se nevyžadují prakticky žádné osobní údaje nad rámec e-mailu. Kromě něho si nakupující zvolí již jen heslo, kterým se bude k účtu přihlašovat, a to je vše. Zákazníci, kteří pak na AliExpressu nakupují častěji, si mohou uložit platební kartu. Díky tomu se celý proces objednání zjednoduší a zrychlí. Není potřeba se obávat zneužití, AliExpress patří k ověřeným prodejcům z Číny.

Trochu složitější registrace probíhá u webu Alibaba. Ta probíhá v několika krocích. První krok spočívá stejně jako u AliExpressu v zadání emailu. Poté, co uživatel zadá e-mail a potvrdí captcha kód, zobrazí se upozornění, že je registraci potřeba dokončit na základě odkazu v emailu.

Mezikrokem v registraci na Alibaba.com je potvrzení odkazu zaslaného na zadaný e-mail.

Na zadanou e-mailovou adresu přijde výše uvedené potvrzení. Stačí stisknout „complete“ a může začít druhý krok registrace, který probíhá zase zpátky na webu Alibaba.com. Druhým krokem je vyplnění následujícího formuláře:

V něm může běžného spotřebitele zmást kolonka „Company name“ (název společnosti). Souvisí to s tím, co bylo zmíněno již v úvodu. Alibaba cílí na další obchodníky, nikoliv koncové zákazníky. Předpokládá se proto, že nákup probíhá na firmu.

Není potřeba se tím nechat zmást. Zadané informace nikdo nekontroluje, proto zde bez problémů může nakoupit i fyzická osoba, jednotlivec. Stisknutím tlačítka „Confirm“ je registrace dokončena.

Nákup na AliExpress a Alibaba

Rozdíly se najdou i ve způsobu nakupování na webu AliExpress a Alibaba. Odlišnosti opět vycházejí ze zaměření e-shopů. Na Alibabě se u každého produktu uvádí, kolik kusů je nutné zakoupit. Minimální množství se liší podle prodejce a konkrétního produktu. Především u drobnějšího zboží bývá minimální odběr vyšší.

Kdo hledá, najde. A tak se mezi nabídkami poměrně často objevují také takové, kde lze zakoupit pouze jeden kus. Na druhé straně nabídek pak stojí ty s věrnostní slevou. Přímo v detailu zboží se uvádí, pro jaké odebrané množství zboží platí jaké ceny. Asi není potřeba dodávat, že čím vyšší odběr, tím zajímavější ceny.

U detailu zboží na obou webech nechybí uživatelské recenze. Díky nim lze ověřit kvalitu zboží i samotného prodejce. Tyto recenze se doporučují shlédnout každému nakupujícímu.

Zmínit je nutné ještě jednu, velmi podstatnou odlišnost obou e-shopů. AliExpress nabízí na většinu svého zboží dopravu zdarma, Alibaba dopravu zdarma nenabízí. Tento fakt je ovšem kompenzován kratší dobou dodání.

Zelený rámeček – specifikace ceny při odběru většího množství zboží
Modrý rámeček – cena dopravy
Žlutý rámeček – doba doručení
Šedý rámeček – možnost požádat o vzorek zboží

Při objednávání z obou portálů se nesmí zapomenout na clo a DPH na zboží z Číny. Podmínky jsou totožné:

  • clo ani DPH se neplatí, pokud je hodnota zásilky 0 až 22 €
  • DPH se platí v případě, že je hodnota zásilky vyšší než 22 € a nižší než 150 €
  • clo i DPH se platí u zásilek v hodnotě nad 150 €

U dražších zásilek si musí každý spočítat, zda se mu objednání z Číny vyplatí či nikoliv.

Alibaba vs. AliExpress platební metody

Platební metody pro AliExpress a Alibabu se prakticky neliší. V obou případech vyjde asi nejlépe platba kartou. Jedná se sice o platbu předem, ale není potřeba se bát zneužití. V obou případech se jedná o ověřené e-shopy. Peníze se čínským prodejcům posílají dopředu vždy, dobírka se u čínských e-shopů obvykle nenabízí.

Zákazníci obou e-shopů mají také k dispozici klasický bankovní převod. Pro běžného spotřebitele se nejedná o vhodnou možnost, protože bývá zatížen velmi vysokými poplatky ze strany bank.

PayPal, velice oblíbený platební nástroj, u AliExpressu uživatel nenajde. Na Alibabě ano, ale mohou ho akceptovat pouze někteří prodejci. Vždy se tedy doporučuje prostudovat nabídky platby přímo u konkrétního produktu, resp. u konkrétního obchodníka.

Ke společným platebním metodám dále patří například převod peněz prostřednictvím Western Union.

A co mají společného?

Kromě struktury webových stránek, která ale vypadá podobně u mnoha čínských e-shopů, má AliExpress a Alibaba mnoho dalších společných prvků. Oba e-shopy mají pro své zákazníky mobilní aplikace, jak pro iOS tak Android.

V obou případech lze také zmínit relativně kladné hodnocení. Pokud se nakupující řídí recenzemi a zkušenostmi ostatních uživatelů, neměl by se dostat do problémů s některým nespolehlivým dodavatelem. Zároveň oba lze zařadit mezi nejlevnější čínské e-shopy.

Na obou portálech lze také velmi pohodlně nakupovat v češtině. Jak AliExpress, tak Alibabu lze přepnout do češtiny. Nejjednodušší je přepnutí díky Google překladači, jehož ikonku uživatel nalezne vedle řádku pro zadávání URL adresy. AliExpress v češtině a Alibaba v češtině nabízí příležitost nakupovat levné zboží z Číny i těm, kteří nemají dostatečné jazykové znalosti.